Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

 108309602

Nie ma to jak dobry, mocny film. Film, który boli, wgniata w fotel i nie daje o sobie zapomnieć, niezależnie od tego jak bardzo byśmy chcieli. Czasami lubię obejrzeć sobie takie kino. Bezkompromisowe, pozostające w pamięci na bardzo, bardzo długo. 

Jeśli po projekcji boli mnie brzuch, to znaczy że to był dobry film. Film, który poniewiera i jest jak mocny cios w podbrzusze. Przed Wami bardzo subiektywne zestawienie 10 naprawdę mocnych filmów. Filmów, które wgniatają w fotel, dają do myślenia, poniewierają psychę i po prostu niszczą.

Od razu mówię, że w tym zestawieniu nie chodzi mi o kino ekstremalne (typu Króliki, Augusty czy inne gówna w rodzaju Ludzkich Stonóg) ale o filmy, w których jest jakiś głębszy sens. A nie tylko pokazanie jak największej ilości fizycznego okrucieństwa i zdziczenia na ekranie. Bo tego typu ekstremalnych produkcji zupełnie nie trawię i trzymam się od nich z daleka. Tak więc miłośników ekstremy i gore na ekranie odsyłam gdzieś indziej, ten wpis tylko Was zbulwersuje, bo stwierdzicie, że prezentowane przeze mnie filmy nadają się na dobranockę :)

Mocne filmy, które tu wymieniam mogą być brutalne, ale wcale nie muszą. To o co w nich przede wszystkim chodzi to niszczący przekaz, bezkompromisowość i wywołanie głębokiej refleksji u widza. Takiego współczesnego katharsis.

Po obejrzeniu każdego z tych filmów nie będziecie już takimi samymi ludźmi co wcześniej. Pytanie tylko – czy się odważycie?

No to zaczynamy:

ŁADUNEK 200

7186249.3

Rosyjski cios prosto w twarz. Ten film jest dokładnie taki, jak ten plakat. W moim odczuciu jest to arcydzieło i najlepszy film z całego tego zestawienia. Pozycja absolutnie obowiązkowa dla każdego kinomaniaka. Film korespondujący z prozą Dostojewskiego, Foulknera, Orwella. Reżyser w sposób absolutnie bezkompromisowy rozprawia się tu z ruskim mitem narodowym, który po dziś dzień funkcjonuje niestety także i u nas. „Za komuny było lepiej” – ile razy to już słyszeliśmy?

Twórcy Ładunku zdają się mówić – chcecie komuny? Naprawdę, chcecie?

No to kurwa macie! Proszę bardzo.

Obleśne, industrialne krajobrazy, ponura rzeczywistość, wszechobecna bieda, zgnojeni obywatele, obrzydliwa muzyka i propaganda sukcesu sącząca się z telewizji. A pośrodku tego wszystkiego on – Kapitan Żurow – przedstawiciel władzy i symbol tego zgniłego i okrutnego systemu. Systemu, który robi co chce.

g-7

Nie ma drugiego takiego filmu, który w dosadniejszy sposób pokazywałby to, co z człowiekiem robi system totalitarny. Ładunek 200 to kino ponure, mroczne, okrutne i przytłaczające. Ale potrzebne. Bo pokazujące prawdę. Prawdę o zgniłym systemie, który niszczy, deprawuje i gardzi człowiekiem.

NASZA KLASA

7211967.3

Przemoc w szkole – problem trudny i bardzo poważny. Nasza klasa mierzy się z nim z należytym szacunkiem. Z niesłychaną dosłownością i precyzją pokazuje to jak przemoc rodzi przemoc i jak okrutne potrafią być dzieci.

nasza2

Ten film boli. Każe nam biernie przyglądać się na niczym nieuzasadnione okrucieństwo. Absurdalne i przerażające. Momentami czułem się członek tej klasy, siedzący biernie i przyglądający się na to jak silni znęcają się nad słabszym. Tak po prostu. Dla zabawy.

Nasza klasa to film, który wkurza. Oglądanie go to bolesne doświadczenie. Człowiek siedzi wkurzony na to całe szczeniackie towarzystwo i tylko czeka na zemstę. Ta w końcu następuje. Ale nie przynosi oczyszczenia, tylko kolejny ból i upokorzenie. I zostawia nas z palącym pytaniem – a ty jak byś się zachował w tej sytuacji? Stanąłbyś po stronie słabszego, a może biernie przyglądałbyś się z tępym uśmieszkiem na ustach? A może sam zadałbyś cios?

SALO, CZYLI 120 DNI SODOMY

176a9804fe315976b965bddfc0cf153e

Ten film powstał w 1975 roku! I wywołał bodaj największy skandal o jakim słyszało kino. Pasolini nakręcił go na podstawie skandalizującej powieści Markiza de Sade. Tylko, że trochę ją uwspółcześnił i osadził akcję w faszystowskich Włoszech.

Czterech szlachetnie urodzonych panów (sędzia, biskup, książę i bankier) zamyka się w swojej willi i organizuje orgię. Wybierają spośród miejscowej ludności najbardziej urodziwych chłopców i najbardziej urodziwe dziewczęta. Następnie zaczyna się seria seksualnych tortur, sadyzmu i poniżenia.

Salo-czyli-120-dni-Sodomy

Salo zakazano w bardzo wielu krajach. Nieocenzurowana, reżyserska wersja tego filmu jest niemal nie do zdobycia. Wcale mnie to nie dziwi – Salo łamie bowiem prawie każde tabu. Ten film jest tak skandalizujący, szokujący i nihilistyczny, że ogląda się go z dużym trudem. Sam przewijałem niektóre sceny, bo po prostu nie dało się tego znieść.

Reżyser sam w sobie był niezłym skandalistą i zwyrodnialcem. Ale był także jednym z najbardziej cenionych twórców kina, wielokrotnie nagradzanym i wychwalanym pod niebiosa. Zdobywca Złotej Palmy, Złotego Lwa i Złotego Niedźwiedzia postanowił nakręcić najbardziej skandalizujący obraz w historii kina. I udało mu się. Salo jest obrazem tak chorym, że trudno jest mi porównać go do jakiegokolwiek innego filmu.

Pasolini nie doczekał premiery tego filmu – został zamordowany. Podobno przez nastolatka, którego usiłował zgwałcić, ale chodzą słuchy, że zabito go właśnie ze względu na ten film. Komuś tak bardzo się on nie spodobał…

Pasolini pokazuje wszystko bardzo chłodno i spokojnie. Film trwa, a my jesteśmy świadkami coraz to większych obrzydliwości. Na chłodno widzimy to, do czego zdolny jest człowiek, który za cel postawił sobie zaspokojenie swoich seksualnych potrzeb, nawet tych najbardziej perwersyjnych. I gdy otrzymuje nieograniczoną władzę nad inną istotą ludzką. Bo gdy nie ma Boga, to wszystko jest dozwolone. A w tle przygrywa muzyka stworzona przez Ennio Morricone – tak, tego samego Ennio Morricone, twórcy muzyki do Misji, Dawno temu w Ameryce, a ostatnio do filmu Karol – papież, który pozostał człowiekiem…

Salo przez znawców kina i innych wybitnych reżyserów (na przykład takiego Felliniego albo Antonioniego) uważane jest za absolutne arcydzieło. Jak dla mnie ten film to wstrząsający obraz tego jak wygląda świat bez Boga i bez moralności.

KIEŁ

Zdjecie nr3

Wnioski płynące z tego filmu są okrutne. Człowiek jest nikim – jest tym, co zrobi z nim otoczenie. Nie ma czegoś takiego jak gust i smak, nie ma Boga, nie ma nawet orientacji seksualnej. Człowiek jest jak tabula rasa i nawet bunt nie jest możliwy, bo odbywa się on w ramach narzuconych norm.

Mocne, dające do myślenia kino, które już recenzowałem, zainteresowanych zapraszam do tego tekstu.

GIRL NEXT DOOR

Girl-Next-Door-Poster

Film nakręcony na podstawie wyśmienitej książki Jacka Ketchuma, który to z kolei napisał ją na podstawie autentycznych wydarzeń. Bo żaden, choćby najbardziej chory umysł, nie wymyśliłby takiego scenariusza. Film ten potraktował powieść z należytym szacunkiem i jest jej bardzo wierny. A powieść ta to prawdziwy książkowy terror. Terror, który czyni z naszego mózgu sieczkę. Bo strasznie czyta się książkę o krzywdzie dziecka.

A krzywda, która tu się dzieje jest niewyobrażalna. Trzymana w piwnicy i torturowana przez swoich rówieśników dziewczynka przechodzi prawdziwą gehennę. A widzowie wraz z nią.

Film nie epatuje jednak przemocą. Nagrany z wyczuciem, ale mimo wszystko – ten film to prawdziwy psychologiczny terror! Złapał mnie za mordę i sponiewierał jak rzadko który. I ta świadomość, że wszystko co zostało tu zaprezentowane wydarzyło się naprawdę. Gdybym miał świadomość tzw. literackiej fikcji, zapewne film ten by mnie aż tak nie zszokował. Zapewne nie chciałbym wówczas nawet tego oglądać. Ale zbrodnia, która tu się wydarzyła, ta nieludzka, potworna zbrodnia, miała miejsce w rzeczywistości…

81i8lc6

Girl Next Door pokazuje nam dobitnie to, jak okrutne potrafią być dzieci. Dzieci napędzane przez psychopatyczną ciotkę. Ciężko ogląda się ten film. Ale warto go zobaczyć. Nie jest to jednak kino, które ogląda się z rodziną przy obiedzie…

NIEODWRACALNE

irreversible-250x353

Ten film to poroniony odlot. Oglądając go czułem się jak naćpany. Sposób realizacji, prowadzenie kamery, hipnotyczna muzyka, montaż – wszystko to może przyprawić o zawrót głowy. Mój znajomy po odpaleniu płytki wyłączył ten film po kilku minutach, sądząc że ma jakąś złą, popsutą kopię :)

Na dodatek obraz ten opowiedziany jest od końca. Ten zabieg sprawia, że jeszcze dobitniej uświadamiamy sobie nieodwracalność zdarzeń.

Reżyser zabiera nas w chory świat. Świat, w którym rządzi przemoc i przypadek.

Ten film zadaje bardzo ważne pytanie – jak wiele zależy w naszym życiu od czystego przypadku? Gdyby główna bohaterka wyszła z imprezy godzinę później, zapewne nic by się nie zdarzyło. Gdyby zdecydowała się wracać do domu taksówką – podobnie. Ale niestety – stało się to, co się stało i jest to nieodwracalne. Bo nie da się cofnąć czasu, nawet jeśli zdarzenia będą dziać się „od końca”.

131642.1

Nieodwracalne zszokowało widzów i krytyków. Ciągnąca się w nieskończoność, szalenie brutalna scena gwałtu na Monice Bellucci jest jak mocny cios prosto w twarz. Ogląda się to z największym trudem. Wielu widzów nie wytrzymywało ładunku przemocy i wychodziło z kina. Ja z kina nie wyszedłem i zaczekałem do końca. I nie żałuję, bo Nieodwracalne to wyśmienite kino. Ciężkie, brutalne, ale skłaniające do refleksji. I prawdziwe. Bo takie rzeczy dzieją się codziennie obok nas, czy tego chcemy czy nie. Możemy oczywiście zamknąć na nie oczy i liczyć na to, że znikną. Ale one nie znikną, bo nie da się cofnąć czasu. Szkody są nieodwracalne.

PLAC ZBAWICIELA

plac_zbawiciela

Polski akcent w zestawieniu. Nie ma tu brutalnych scen, ale potężny dramatyczny i emocjonalny wydźwięk tego filmu potrafi nieźle sponiewierać. Ten film to właściwie wiwisekcja rozpadu rodziny. Obserwujemy zwyczajną, polską rodzinę, która pogrąża się w piekle. Piekle wzajemnych oskarżeń, niedopowiedzeń, kłamstw.

kar6ds

Ten film jest bardzo realistyczny i autentyczny. Aktorzy improwizują i grają role życia, a kamera z dziennikarską wścibskością obserwuje codzienność bohaterów, każe nam oglądać dramat bohaterki, na szyi której coraz mocniej zaciska się pętla. W efekcie – nie mając dokąd pójść, zostawiona sama z małymi dziećmi, decyduje się na desperacki krok.

Po Placu Zbawiciela trudno jest przejść do porządku dziennego. Się siedzi i się myśli. Tym bardziej, że ten dramat zainspirowany jest prawdziwymi wydarzeniami. Kolejny raz okazuje się, że najbardziej wstrząsające historie pisze samo życie.

Z polskich filmów, które naprawdę robią potężne wrażenie na odbiorcy polecam jeszcze wszystkie filmy Wojciecha Smarzowskiego a w szczególności Różę, która to jest (IMO) najlepszym polskim filmem XXI wieku.

PRZEŁAMUJĄC FALE

7477271.3

Szczytowe osiągnięcie Larsa von Triera. Kolejny dramat, nie zawierający scen przemocy, ale poniewierający człowiekiem swym emocjonalnym ciężarem. Tym razem jest to film o poświeceniu w imię miłości.

Przełamując fale to historia dziewczyny z nadmorskiej wioski. Dziewczyna wychodzi za mąż za robotnika z platformy wiertniczej. Dzięki niemu odkrywa w sobie kobietę i poznaje smak prawdziwej miłości. Kiedy jej mąż ulega wypadkowi i zostaje sparaliżowany, dziewczyna obwinia siebie.

Mąż dziewczyny zwalnia swą żonę z przysięgi wierności małżeńskiej. Namawia ją, aby ta spróbowała sypiać z innymi mężczyznami i aby później opowiadała mu o tym. Sprawia mu to perwersyjną przyjemność. Dziewczyna początkowo nie zgadza się na to, ale kiedy wreszcie się przełamuje, stan zdrowia jej męża zaczyna się poprawiać, co nasza bohaterka odbiera jako wysłuchanie modłów i przyjęcie przez Boga ofiary z samej siebie. Mieszkańcy wioski piętnują dziewczynę, ale ona jest gotowa na poświęcenie wszystkiego w imię miłości. Jest gotowa nawet na największą ofiarę.

przelamujac_fale_

Film wstrząsający, bardzo realistycznie nakręcony i koncertowo zagrany. Pozostawia w psychice trwały ślad. Po projekcji zadajemy sobie pytanie o sens cierpienia, o to jak dużo jesteśmy w stanie poświęcić w imię miłości.

CANNIBAL HOLOCAUST

01

Matka wszystkich filmów o kanibalach. Obraz legendarny, podobno reżyser musiał udowodnić przed sądem, że podczas jego realizacji nie zginął żaden człowiek. Cannibal Holocaust to film bardzo brutalny, chyba najbrutalniejszy z całego tego zestawienia. Ale nie dlatego znalazł się on tutaj. Postanowiłem o nim napisać, ponieważ nie ma drugiego takiego filmu w historii kinematografii, który w tak bezkompromisowy sposób pokazywałby zderzenie się dwóch cywilizacji – mieszkających w dżungli kanibali oraz amerykańskich filmowców.

Twórcom filmu udała się rzecz niezwykła – widzowie, oglądając Cannibali, myślą z początku, że mają do czynienia ze zwykłym dokumentem o amazońskiej dżungli i jej mieszkańcach. Po pewnym czasie widzimy, że jednak nie. I jest to szok dla przeciętnego widza. Filmowcy, ukazani w filmie, okazują się potworami, dużo bardziej okrutnymi niż prymitywny lud zamieszkujący dżunglę.

tumblr_mcpwl8Mn0A1qzpdnho1_1280

Największą zaletą tego filmu jest realizm. Cannibal Holcaust, chyba jako pierwszy (mogę się mylić), zaproponował światu formułę paradokumentu w fabule – obraz ten stylizowany jest na autentyczne nagranie. Długo potem był Blair Witch Project czy Rec. Sztuczka ta plus niezwykły realizm w ukazywaniu brutalnych scen sprawiają, że jest to jeden z najbardziej szokujących filmów w historii kina.

FUNNY GAMES

16b110ba5e-Funny-games-DVD

Na koniec film, który szokuje nie tylko tym co widzimy na ekranie. Funny Games igra z widzem. Przez cały film oglądamy, jak mężczyźni w białych strojach znęcają się psychicznie i fizycznie nad pewną rodziną.

funnygameswi9

Przed oczami pojawiają się nam obrazy, które nikomu nie powinny sprawiać przyjemności, a jednak nie przerywamy i brniemy w ten film dalej, na własne życzenie bierzemy udział w okrutnym spektaklu. Film ogląda się w ciągłym napięciu, cały czas liczymy na to, że gehenna w końcu się zakończy, czekamy na moment w którym ofiary będą miały okazję odegrać się na bandytach. Funny Games jest nakręcony jak dobry amerykański thriller. Siedzimy jak na szpilkach i liczymy, że tak jak w dobrym amerykańskim thrillerze, passa w końcu się odwróci i dobro zatriumfuje.

I w pewnym momencie ten moment następuje. Jedna z ofiar zabija oprawcę. I właśnie wtedy, kiedy jesteśmy przekonani o tym, że role się odwróciły, reżyser bardzo cynicznie i absurdalnie daje nam pstryczka w nos. Pozostały przy życiu oprawca ni mniej ni więcej, tylko chwyta za pilot i cofa taśmę!

Tak bezczelnej gry z oczekiwaniami widza jeszcze nie widziałem! Heneke to prawdziwy artysta i wizjoner kina. To co zrobił w Funny Games naprawdę daje do myślenia. Wprost z ekranu zadaje nam pytanie – po cholerę oglądacie ten film? Czy naprawdę sprawia on Wam przyjemność? Przecież, jeśli zechcę, to bez problemu mogę cofnąć taśmę i zagram Wam wszystkim na nosie! Myślicie, że tego nie zrobię? Że mnie na to nie stać? No to macie! Proszę bardzo!

No i czyni to. A widz oszołomiony wpatruje się w obraz i nie dowierza. Funny Games to szokująca zabawa kinem. Przewrotna, brutalna i prowokująca. W sam raz nadająca się do zamknięcia tego zestawienia.

Celowo pokazałem w tym wpisie plakat z wersji amerykańskiej. Ze względu na wyśmienitych, bardzo znanych aktorów biorących w niej udział – Naomi Watts, Tim Roth, Michael Pitt – to bardzo gorące nazwiska, znane chyba każdemu miłośnikowi kina. Heneke zaangażował gwiazdy, po to aby jeszcze mocniej zszokować i zagrać na oczekiwaniach widzów. Przeciętny amerykański pożeracz popcornu wybierze się na Funny Games z przeświadczeniem, że otrzyma kolejny Następny dom po lewej, czyli rozrywkowy spektakl okrucieństwa, w którym zatriumfuje amerykańska sprawiedliwość. A tu taka niespodzianka :)

Written by

23 Comments

  1. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    dobre zestawienie, większość już widziałem, ale kilka 2-3 nowe chcę koniecznie zobaczyć

  2. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Jestem miłośniczką takiego kina I również większość filmów widziałam, ale dziękuję za tą listę! Uwielbiam sprawdzone I polecone filmy a tak się składa, że te tutaj to mój ulubiony gatunek. Wielkie dzięki za pomoc :) )) pozdrawiam I życzę wielu niezapomnianych seansów.

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      Dzięki! Pozdrawiam również!

  3. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Polecam Wszystkie!

  4. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    szkoda, ze streściłeś na czym polega "Holokaust Kanibali", bo nie będzie sensu go oglądać… osobiście uważam, ze nie jest zbyt mocny, szczególnie jak się obejrzy tzw. real gore movies :P

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      Sorry za spoilery. Odnośnie tego czy Holocaust to mocne kino, to jest to kwestia indywidualnej wrażliwości. Od real gore movies trzymam się z daleka, kompletnie nie bawi mnie oglądanie filmów na zasadzie "ile zdzierżę"…

  5. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Świetne!

  6. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    nie chce ich ogladać

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      to na ch*j sie wypowiadasz,nic nie wnosząc do tematu

  7. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Spoko dodalbym jeszcze Chained.

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      jezuu ten dalej z tym Chained

  8. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Większość z tych filmów widziałem I szczerze je (nie)polecam. Tak jak poprzednia, ta TOPka też jest świetna. Wrzuciłbym tu jeszcze ''Mechaniczną pomarańcze ''Stanleya Kubricka. Przemoc tam jest radością a zadawanie bólu zabawą. Jeden z najbardziej wstrząsających filmów jakie widziałem.

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      Dzięki! Mechaniczna to jeden z moich ulubionych filmów, nie dałem go tutaj bo bardziej mnie powalił przesłaniem i skłonił do refleksji, wstrząsnąć nie wstrząsnął.

  9. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Dwa słowa: Różowe Flamingi

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      Obrzydliwy, niesmaczny, ale czy mocny? Nie aż tak :)

  10. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Dodałabym "Czyż nie dobija się koni?" (They shoot horses, don't they?) I jeśli nie widziałeś- koniecznie powinieneś. Pokazuje do czego tak naprawdę zdolny jest człowiek, gdy chodzi o pieniądze, podniesienie oglądalności, zyski, sławę. Film po prostu mnie sponiewierał, nie mogłam przez cały dzień się po nim podnieść. Nie ma w nim drastycznych scen, rozrywanych wnętrzności, brutalnych gwałtów, jego najmocniejszą stroną jest psychologiczny nacisk na widza, napędzany psychodelą, którą stwarza człowiek wokoło siebie gdy w grę wchodzi desperacja.

    • Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

      Widziałem kiedyś kiedyś, ale uświadomiłaś mi, że pora go odświeżyć. Dzięki!

  11. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Dodałbym "Antychrysta" (Von Triera) i "Diabły" (Russella):)

  12. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Reżyser "Funny Games" ma na nazwisko Haneke, nie Heneke…

  13. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Faktycznie. Przepraszam za literówkę.

  14. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Ja polecam film "Martyrs. Skazani na strach". Bardzo nudny początek ale od połowy zaczyna świetnie pokazywać do czego zdolni są fanatycy w imię swojej wiary.

  15. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Można by było jeszcze tutaj podciągnąć Valhalle. Sadyzm i brutalność od początku do końca. Ciężko zrozumieć film w niektórych momentach ale naprawdę warto !

  16. Mocne kino – czyli 10 najbardziej wstrząsających filmów jakie widziały moje oczy

    Poza tym "Das Experiment" :)

Leave a Comment