Office 2016 Key Office Professional Plus 2016 Genuine Original Key & Digital Download Activate both 32 / 64 bit version. Support all Languages Version microsoftwarestore Windows 10 Product Keys on sale now 70% off! Microsoft Store offers cheap Windows 10 Keys, Windows 7 Keys and Office 2013 Keys at lowest prices. https://www.parajumpersonlinesale.be parajumpers sale

Kino lat 90-tych – najważniejsze tytuły, część I (lata 1990-1995)

the90s

Panuje taki pogląd, że lata 90-te były złotym okresem dla popkultury, w tym dla kina. Coś w tym jest. Jak się tak głębiej zastanowiłem i przyjrzałem moim ulubionym tytułom, to większość z nich powstała właśnie w latach 90-tych. Postanowiłem zrobić więc zestawienie najważniejszych filmów tamtego okresu. Oto one.

Jedźmy chronologicznie:

1990

Bez tytułu

Mamy lato 1990 roku. Na ekrany amerykańskich kin wchodzi film będący idealnym połączeniem dramatu, komedii, kryminału i łzawego romansu. Jeden z najbardziej udanych wyciskaczy łez w historii kina – Uwierz w ducha. Przystojny Patrick Swayze, młodziutka Demi Moore i będąca wówczas na topie topów Whoopi Goldberg. Wzruszające, zabawne i niegłupie kino. Prawdziwy majstersztyk swojego gatunku. Później film ten stał się jednym z największych VHS-owych klasyków, w nieskończoność puszczany w telewizji.

Mniej więcej w tym samym czasie w amerykańskich kinach króluje Pamięć absolutna z Arnoldem Schwarzenegerem – klasyk science fiction Paula Verhoevena, Nikita Luca Bessona czy Dzikość serca Davida Lyncha.

Potem przychodzi wrzesień i do kin wchodzą Chłopcy z ferajny Martina Scorsese. Uważany za najlepszy film o mafii w historii kina, moim zdaniem lepszy nawet od arcygenialnego Ojca chrzestnego. Wielokrotnie nagradzany. Energetyczny, epicki, nakręcony z niebywałą lekkością. Z genialnymi kreacjami aktorskimi, musującą muzyką, doprawiony realizmem i niezliczoną ilością „fucków”. Scorsese nie nakręcił już nigdy lepszego filmu, choć bardzo się starał i niewiele zabrakło w Kasynie.

Rok 1990 to także m.in. Pretty Woman, Władca much, Tańczący z wilkami, Europa Europa, Linia życia czy trzecia część Ojca chrzestnego.

1991

Bez tytułu

Potem przychodzi 1991 rok i na ekranach kin pojawia się Thelma i Louise Ridleya Scotta – jedno z największych arcydzieł kina drogi i kina feministycznego. Dwie przyjaciółki zabijają w obronie własnej i uciekają do Meksyku. Emocjonujący i chwytający za gardło dramat.

1991 rok to także Milczenie owiec – jeden z najlepszych thrillerów o seryjnym mordercy w historii kina. Kreacja Anthony’ego Hopkinsa zapisała się wielkimi zgłoskami w świadomości kinomaniaków. Jego Hannibal fascynuje i przeraża zarazem, a film jako całość po prostu wgniata w fotel. Klimat, uczucie zagrożenia i fascynacja towarzyszą nam przez cały seans.

W 91 roku szturmem na ekrany kin wdarł się także niesamowity The Doors Oliviera Stone’a. Jedna z najlepszych biografii muzycznych jakie było mi dane obejrzeć. Val Kilmer przeszedł tu samego siebie i po prostu stał się Jimem Morrisonem.

Jim Jarmush poczęstował nas zaś niepowtarzalną Nocą na ziemi. Te kilka nowel filmowych zamkniętych w ciasnej przestrzeni taksówki stały się filmem kultowym. Mają swój styl, niepowtarzalny, urokliwy i melancholijny.

Krzysztof Kieślowski w 1991 roku opowiedział nam historię Podwójnego życia Weroniki, a David Cronenberg zaserwował Nagi lunch.

Na sam koniec 1991 roku Oliver Stone wypuszcza swój kolejny wielki film – JFK, opowiadający z szokującą drobiazgowością o śledztwie w sprawie morderstwa prezydenta Johna Fitzgeralda Kennedy’ego. Energia, wspaniałe aktorstwo, niesamowity montaż i ten scenariusz!

1992

Bez tytułu

Ten rok to wyjątkowo pieski rok 🙂 Wychodzą debiutanckie Wściekłe psy Quentina Tarantino. Nowa jakość kina gangsterskiego i zapowiedź arcygeniuszu, który najpełniej rozbłysł w Pulp Fiction. Mniej więcej w tym samym czasie w Belgii powstał wstrząsający Człowiek pogryzł psa. Nie wypada tu chociaż nie napomknąć o naszych rodzimych Psach Pasikowskiego. Dawni funkcjonariusze UB po weryfikacji rozpoczynają pracę w policji. Muszą odnaleźć się nowej rzeczywistości i opowiedzieć się po jednej ze stron kształtującego się właśnie świata. Ważny, mocny i bezkompromisowy film, który w tamtym okresie odniósł niebywały sukces i uczynił z Bogusława Lindy prawdziwą gwiazdę polskiego kina.

W Stanach największym sukcesem tego roku okazała się druga część Terminatora. Film z niesamowitymi jak na tamte czasy efektami specjalnymi, energetyczną muzyką Guns and Roses oraz najlepszą kreacją Arnolda Schwarzeneggera.

Rok 1992 to także m.in. Zapach kobiety z obłędnym Alem Pacino, kiczowata ale wspaniała Dracula Coppoli, ponure Bez przebaczenia Clinta Eastwooda czy szalone gore Petera Jacksona – Martwica mózgu.

Oprócz tego Zły porucznik, szalenie seksowny Nagi instynkt, Bodyguard, Myszy i ludzie, Romper Stromper, Ostatni Mohikanin, Ludzie honoru. Ważnych tytułów z tego roku jest tak wiele, że nie sposób wymienić je wszystkie.

1993

Bez tytułu

Przechodzimy więc szybko do następnego roku, który w kinie komercyjnym upłyną w rytm kroków ożywionych przez Stevena Spielberga dinozaurów. Park Jurajski szturmem wszedł na ekrany kin i wykosił konkurencję. Pamiętam jak by to było wczoraj jak z przejęciem obgryzałem paznokcie w kinowym fotelu kibicując uciekającym przed tyranozaurem bohaterom. Coś fantastycznego!

Hollywood miało swoje zaangażowane kino w postaci Filadelfii, a miłośnicy gangsterskich klimatów dostali Prawdziwy romans Tony’ego Scotta według nieautoryzowanego scenariusza Tarantino.

1993 rok to także niesamowicie przejmujący dramat W imię ojca oraz emocjonująca sensacja z Harrisonem Fordem i Tommym Lee Jones’em – Ścigany. Przebój kinowy, który wszedł do klasyki kina. Wielokrotnie cytowany i nagradzany.

W 1993 roku Robert De Niro nakręcił swój pierwszy reżyserski film – Prawo Bronxu, a Brian De Palma uraczył nas fenomenalnym Życiem Carlita z Alem Pacino w głównej roli. Krzysztof Kieślowski namalował zaś ekran Białym kolorem, Jane Campion zagrała na Fortepianie, a Clint Eastwood znalazł się Na linii ognia.

Warto wymienić tu także nieśmiertelny i przejmujący dramat z Johnnym Deppem i młody Leo Di Caprio, czyli Co gryzie Gilberta Grypa. Caprio otarł się już wtedy o Oscara. Później stanie się to jego przekleństwem 🙂

1994

Bez tytułu

To rok Leona Zawodowca. Jeden z najlepszych dramatów sensacyjnych w historii kinematografii zaszalał na ekranach kin. Jean Reno zagrał swoją sztandarową rolę, Natalie Portman uroczo zadebiutowała, ale to Gary Oldman w roli Szalonego Normana Stansfielda ukradł im film. Oldman jest tu po prostu bezbłędny, on nie gra – on tańczy! Cudowna kreacja w bardzo dobrym filmie.

W 94 roku namieszały także takie tytuły jak Skazani na Shawshank, Speed: Niebezpieczna szybkość, Kruk, Maska, Gwiezdne wrota czy Quiz Show.

1994 rok to także rok Quentina Tarantino – jego Pulp Fiction zdobyło chyba wszystkie możliwe nagrody i skutecznie zmiotło konkurencję. Jest to chyba mój ulubiony film, więc z oczywistych względów uważam rok 1994 jednym z najważniejszych roków w historii kina.

Oprócz Pulp Fiction i Leona zawodowca w 1994 roku świat ujrzał także Urodzonych Morderców Olivera Stone’a. Szalony, kontrowersyjny i niesamowicie energetyczny film był w istocie celną i ostrą satyrą na telewizję. Bezkompromisowy i artystyczny film, który odniósł niebywały sukces – to było możliwe tylko w latach 90-tych!

1994 rok to także rok Wywiadu z wampirem – filmu, który skutecznie odświeżył mit romantycznego wampira, za co, jako fan takich klimatów, jestem mu niewypowiedzianie wdzięczny.

Kolejny wielki hollywoodzki film, który nieźle namieszał to Forrest Gump – przeurocza, świetnie nakręcona historia niezbyt rozgarniętego Forresta wzruszyła miliony ludzi na całym świecie. Swoje piętno odcisnęły także w 1994 roku: Frankenstein z niesamowitym, odmienionym De Niro, kontrowersyjny Ksiądz, wstrząsająca Śmierć i dziewczyna Polańskiego, wzruszające Wichry namiętności, zabawny Maverick z Melem Gibsonem, erotyczny thriller W sieci, flirt Kasi Figury z wielkim kinem, czyli Pret-a-Porter, a także zabawny Gliniarz z Beverly Hills z Eddiem Murphym.

Jeśli chodzi o bardziej ambitne tytuły to warto nadmienić tu także: Spalonych słońcem, Ich trojeKrólową Margot, Trzy kolory: Czerwony, niedoceniony Schramm czy wstrząsający, kontrowersyjny i obrzydliwy krótkometrażowy Po godzinach.

Oj, działo się….

1995

Bez tytułu

W tym roku przebojem okazał się mroczny thriller Davida Finchera Siedem. Fenomenalny, nakręcony z niesamowitym pazurem, oryginalny, przełomowy dla swojego gatunku zrobił na mnie piorunujące wrażenie. To jeden z moich ulubionych filmów.

Kolejny wielki film tego roku to Gorączka Michaela Manna – pierwszy film, w którym twarzą w twarz stanęły na przeciw siebie dwie ikony kina – Robert De Niro i Al Pacino. Widowiskowy, wciągający, epicki dramat sensacyjny. Klasyk nad klasyki.

Tom Hanks w końcu nie dostał nawet nominacji do Oscara za Apollo 13, a Larry Clark nakręcił kontrowersyjny obraz zdegenerowanych Dzieciaków. Martin Scorsese uraczył nas epickim Kasynem, a Mathieu Kassovitz storpedował Nienawiścią. Robert Rodriguez śpiewająco wdarł się do Hollywood swoim Desperadosem, Jim Jarmush zaintrygował Truposzem, a świat animacji poznał Toy Story. Kevin Costner zaś doznał sromotnej porażki kręcąc kompletnie niestrawny Wodny świat.

Miłośnicy dobrego kina akcji też nie mogli narzekać – dostali Bad Boysów i Szybkich i martwych. Łasi na widowiska historyczne rozkoszowali się Breavehartem Gibsona i Rob Royem, a miłośnicy niekonwencjonalnego science fiction otrzymali fenomenalne 12 małp i niedoceniane Dziwne dni. W kinach królowali również Młodzi gniewni. Fani ciężkich dramatów dostali Przed egzekucją i Zostawić Las Vegas. A dla miłośników horrorów zaserwowano W paszczy szaleństwa i oryginalne Miasto zaginionych dzieci.

Oj, ten rok tylko w niewielkim stopni ustępował poprzednikowi.

PS. Ciąg dalszy wpisu niebawem.

PS. 2 Niedługo skrobnę reckę Zaginionej dziewczyny Finchera.

PS.3 Jeśli spodobał Wam się ten wpis, to zapraszam na mój fanpage – facebook.com/kulturozerca

Written by