Film to dzieło sztuki złożone z wielu elementów. Jednym z najważniejszych jest oczywiście obraz. Uwielbiam wysmakowane kadry w filmach. Mam taki zwyczaj, że jeśli na jakiś natrafiam to natychmiast wciskam pauzę i przez chwilę go kontempluję. Czasami (jeśli oglądam film na komputerze, co ostatnimi czasy zdarza mi się coraz rzadziej) skrinuję i zapisuję takie kadry na dysku.
Przed Wami kilka moich ulubionych filmowych obrazów:
Róża:
Polska kinematografia ma takie samo szczęście do operatorów, jak polska piłka do bramkarzy. Po prostu wymiatamy w tej dziedzinie. Piotr Sobociński jr, autor zdjęć do Róży, jest jednym z wielu wspaniałych polskich artystów, którzy czarują kadrem.
Pulp Fiction:
Podobnie Andrzej Sekuła. Gość zrobił wspaniałe rzeczy z Quentinem. Jako ciekawostkę powiem tutaj, że Sekuła 6 razy próbował dostać się do łódzkiej filmówki. Nie chcieli go, więc wyjechał i pokazał pierdzielom z Łodzi jak bardzo się pomylili.
Oczy Szeroko Zamknięte:
Piękny miłosny kadr. I ta nieobecna Nicole Kidman…
Aż poleje się krew:
Jeśli chodzi o zdjęcia to Anderson współpracuje z Robertem Elswitem. W Aż poleje się krew zrobili niesamowite rzeczy. Ta scena pożaru to po prostu wizualny majstersztyk.
Breaking Bad:
Jedyny serial, który postanowiłem wyróżnić w tym zestawieniu. Niektóre kadry w nim są niemal komiksowe, a przy tym wysmakowane i kunsztowne. Z dużą dbałością o detale.
Kasyno:
Ten kadr mówi wszystko o filmie i postaci granej przez De Niro. Od razu widać kto tu rządzi 🙂
Nosferatu wampir:
Jedyny horror w zestawieniu. Te kadr jest po prostu piękny. Spojrzenie monstrum versus spojrzenie niewiasty uchwycone w lustrze.
Mechaniczna pomarańcza:
Spokojne kadry Mechanicznej kontrastują z dynamiczną przemocą wylewaną z ekranu. Wspaniały zabieg. Grzechem byłoby o nich nie wspomnieć.
American Psycho:
Ten film, choć niedoceniony przez krytyków, jest arcydziełem. I znowu Andrzej Sekuła. Uwielbiam zdjęcia robione jego ręką. W każdej scenie ocierają się o geniusz.
300:
Trzystu to komiks ożywiony na ekranie. Kadry z tego filmu są żywcem wyjęte z kart Millera.
Siedem:
Na koniec kadry z thrillera wszech czasów. Utrzymane w ponurej, brązowo-żółtej stylistyce idealnie oddają emocje bohaterów.